Tevredenheid van de vrijwilligers
Tevredenheid van de vrijwilligers

Tevredenheid van de vrijwilligers

Vrijwilligers verzetten bergen werk en helpen het leven van onze bewoners mooier te maken. Hier leest u wat volgens hen beter kan en hoe we dat aanpakken.

Vrijwilligers bij Sensire

Sensire is erg blij met een grote groep betrokken, bevlogen en tevreden vrijwilligers. Met passie en overgave zijn zij jaar in jaar uit beschikbaar voor onze bewoners en maken zij het mede mogelijk dat onze bewoners ‘Leven zoals zij dit willen’. Daarmee betekenen zij veel voor de bewoners. Dat is voor veel vrijwilligers ook de reden waarom ze vrijwilligerswerk doen. Ze doen het voor de bewoner. Om hun fijne momenten te bezorgen. Maar het biedt voor de vrijwilligers tevens een zinvolle invulling van de dag en de mogelijkheid tot het leggen van sociale contacten. Zo snijdt het mes aan twee kanten.

Vanwege de veranderende visie op zorg wordt er een ander en groter beroep gedaan op vrijwilligers. Naast hun rol in het ondersteunen bij activiteiten en het bieden van aandacht aan bewoners/klanten, worden vrijwilligers steeds vaker ingezet om zorgmedewerkers te ondersteunen. Dit kan verschillende vormen aannemen, waarbij Sensire open staat voor maatwerk, zolang dit aansluit bij de wensen, mogelijkheden en ervaringen van vrijwilligers en de behoeften van bewoners.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen vrijwilligerswerk en naastenparticipatie: personen zonder persoonlijke relatie of band met een bewoner worden beschouwd als vrijwilligers. Indien er wel sprake is van een familieband of persoonlijke relatie met een bewoner, wordt dit gezien als naastenparticipatie. Een uitzondering hierop vormen leden van de Centrale Cliëntenraad en Lokale Raden; zij worden wel als vrijwilligers beschouwd vanwege hun bijdrage aan de gehele organisatie. Zowel vrijwilligerswerk als naastenparticipatie zijn vormen van informele zorg en zijn onmisbaar voor onze bewoners en zorgprofessionals. Sensire koestert daarmee een grote groep van ruim 900 betrokken, bevlogen en tevreden vrijwilligers. 

Harmonisatie vrijwilligersbeleid

In 2023 is er een nieuw vrijwilligersbeleid, genaamd 'Samen Sterk', vastgesteld voor vrijwilligers van Sensire binnen Wonen met Zorg en Behandeling en Revalidatie. In het vrijwilligersbeleid is de positie van vrijwilligers binnen de organisatie, de visie en andere richtlijnen rondom vrijwilligers vastgelegd. Dit beleid is tot stand gekomen door een samenwerking tussen een grote groep vrijwilligers en medewerkers van de Wonen met Zorg locaties en de Revalidatie. Er zijn verschillende bijeenkomsten en brainstormsessies georganiseerd hiervoor en vanuit dit uitgangspunt is het vrijwilligersbeleid tot stand gekomen.

Vrijwilligers worden voornamelijk ingezet op het gebied van welzijn. De visie van Sensire met betrekking tot welzijn is herzien. Waar voorheen ook activiteiten werden georganiseerd en uitgevoerd op het gebied van welzijn, wordt in de nieuwe visie benadrukt dat activiteiten vooral vanuit de bewoner en diens naasten moeten komen. Dit heeft ook invloed op de rol en taken van de vrijwilligers: er wordt meer zelfstandigheid van de vrijwilliger verwacht bij de uitvoering van activiteiten.

In 2023 hebben de vrijwilligers zich ingezet voor diverse activiteiten, zoals: wandelen, maatje, vissen, klassieke muziek luisteren, dans, optredens, creatieve middagen, muziek maken, zwembadbezoeken, het bieden van gezelschap, koken, deelname aan gespreksgroepen, het bijwonen van kerkdiensten en bij dagbelevingen. Ook hebben zij bijgedragen aan de jaarlijkse thema-activiteiten zoals 4 en 5 mei, Koningsdag en de viering rondom de feestdagen. Deze activiteiten worden aangeboden op basis van de wensen en behoeften van de bewoners en in afstemming met de aandachtsvelders vrijwilligers.

Scholing vrijwilligers

Vrijwilligers leveren een belangrijke bijdrage op alle locaties van Sensire. Daarom vinden we het essentieel dat vrijwilligers zich competent voelen om hun activiteiten te doen en zich kunnen ontwikkelen. Het signaleren van behoeften en de noodzaak voor fysieke trainingen of e-learning ligt binnen het zorgteam, terwijl de coördinatoren welzijn en netwerk, in samenwerking met het leerplein, verantwoordelijk zijn voor het coördineren, inventariseren en organiseren van de trainingen. Indien een vrijwilliger ondersteuning gaat bieden in de zorg, kan er een scholingstraject op maat worden aangeboden. Deze specifieke taken worden vooraf besproken tijdens een zorgplanbespreking en vastgelegd in het dossier van de bewoner/klant, inclusief vermelding in het vrijwilligersdossier in Afas. Voor alle aandachtsvelders vrijwilligers worden inspiratiebijeenkomsten georganiseerd door de coördinatoren welzijn en netwerk.

Contact met vrijwilligerscoördinatoren/collega-organisaties

In 2023 hebben de coördinatoren welzijn en netwerk meerdere keren overleg gehad met de coördinatoren vrijwilligerswerk van het Netwerk Platform Coördinatoren Vrijwilligerswerk, waaronder GGnet, Zozijn, Stichting Welzijn Lochem, Perspectief, IJsselzorg, Den Bouw en Zorggroep Sint Maarten. Daarnaast onderhouden de coördinatoren contact met vrijwilligerscentrales in verschillende regio's en hebben ze deelgenomen aan braderieën en bijeenkomsten om vrijwilligers te werven en de bekendheid van Sensire te vergroten.

Ondersteuning en aanspreekpunt

Binnen Sensire zijn er verschillende medewerkers die een rol vervullen als ondersteuning en aanspreekpunt voor vrijwilligers. De coördinatoren welzijn en netwerk (verder te noemen CWN) zijn ondersteunend aan de teams en aandachtsvelders vrijwilligers. Daarnaast is het team CWN verantwoordelijk voor het overzicht in overstijgende werkzaamheden rondom vrijwilligers, denk hierbij aan het beleid en trends in de maatschappij rondom vrijwilligers en het profileren binnen en buiten de organisatie. Het team CWN heeft ook een rol rondom de centrale vrijwilligers, die niet gekoppeld zijn aan een afdeling/ team. Naast de coördinatoren welzijn en netwerk, die de teams ondersteunen, zijn er in ieder zorgteam binnen Wonen met zorg ook aandachtsvelders vrijwilligers. Deze medewerker is het gezicht voor vrijwilligers op locatie en voor het zorgteam het eerste aanspreekpunt.

Contactmomenten

De contacten met vrijwilligers worden onderhouden door telefonische gesprekken, e-mails, kaartjes en het delen van locatienieuwsbladen/ bodes. Rond Kerst 2023 hebben op alle locaties informele vrijwilligersbijeenkomsten plaatsgevonden, waarbij alle ingeschreven vrijwilligers hun kerstpakket op locatie konden ophalen, gecombineerd met een gezellige bijeenkomst. Er is een attentiebeleid gemaakt voor de hele organisatie. De vrijwilligers kunnen reiskosten declareren. 

Ik wil graag dit vrijwilligerswerk blijven doen, ik breng graag een lach op iemands gezicht.
~Vrijwilliger Sensire~

Deze webpagina is onderdeel van het Kwaliteitsvenster, waarin Sensire aan de hand van een aantal thema’s verantwoording aflegt over de manier waarop ze de kwaliteit van haar diensten waarborgt.