Zorg op afstand
Zorg op afstand

Zorg op afstand

Synoniemen: Beeldzorg, Personenalarmering, Medido, Videomonitoring

Onze mensen komen bij u thuis, steeds als dat nodig is. Maar onze verpleegkundigen op afstand kunnen, als u dat wilt, ook door middel van beeldbellen zien hoe het met u gaat en u ondersteunen. Dat scheelt bezoeken bij u thuis of aan het ziekenhuis, zodat de zorg u minder belast.

Een gesprek via de tablet

Met de beeldbel-app heeft u met één druk op de knop via de tablet een beeldverbinding met uw (wijk)verpleegkundige of een andere verpleegkundige op afstand. U kunt bijvoorbeeld beeldbellen als u zich zorgen maakt, advies wilt over een wond of graag iemand laat meekijken als u uw medicijnen inneemt.

Heeft u een aandoening als hartfalen of astma/COPD, dan kunt u de tablet ook gebruiken om bijvoorbeeld geregeld uw hartslag, bloeddruk en gewicht door te geven. Die informatie wordt dan direct geanalyseerd, en zo nodig wordt er actie ondernomen. Bij afwijkende waarden wordt u gebeld, wordt er een controle in het ziekenhuis gepland of komt er iemand bij u langs.

U heeft de regie

U bepaalt zelf wanneer u ondersteuning wilt. Bepaalde handelingen waarvoor u moet wachten tot dat er iemand bij u langs komt, kunt u nu direct via de tablet regelen. Bijvoorbeeld als u uw medicatie moet innemen terwijl er een verpleegkundige meekijkt. Om uw stoma te laten controleren. Of als u regelmatig insuline moet spuiten maar het zelf niet meer zo goed kan zien. Via de tablet kijken wij dan met u mee. Een klant die al beeldzorg ontvangt en vier keer per dag zelf spuit, vertelde dat hij ‘zijn dag weer terug heeft’. Hij bepaalt nu immers zelf wanneer hij spuit én dus eet. 

Ook voor de mensen om u heen

Mantelzorgers kunnen soms best wat assistentie of advies gebruiken. Een verpleegkundige kijkt dan gewoon even mee. Soms zetten we de tablet in om samen met u de dag op te starten en weer af te sluiten. U kunt de tablet ook gebruiken om te beeldbellen. Stel, dat u naar een spannend gesprek met uw arts gaat, en u wilt daar uw zoon of dochter graag bij hebben, dan is dat vaak een heel geregel. Dankzij beeldbellen via de tablet kunnen zij er op afstand toch bij zijn.

Op uw tablet staan ook andere toepassingen, zoals ‘Achterhoek Connect’. Voor leuke informatie uit uw buurt, om gemaksdiensten te bestellen of spelletjes te spelen. 

Tenslotte kunt u de tablet natuurlijk ook gebruiken voor alle andere dingen die het leven leuk maken. Onze klanten lezen er de krant op, gebruiken het voor Facebook of bekijken er de foto’s van hun kleinkinderen op. Dat vinden wij alleen maar leuk. De tablet is er om u het leven gemakkelijker te maken.

Beeldzorg ontvangen

De wijkverpleegkundige leert u om te gaan met de tablet en blijft natuurlijk gewoon de vertrouwde ondersteuning bieden. De wijkverpleegkundige kan u ook informeren hoe u over beeldzorg kunt beschikken. In veel gevallen is er een indicatie voor nodig in het kader van de Wet langdurige zorg.

MIJNalarm: personenalarmering om altijd iemand te kunnen bereiken

De planten water geven, een taart bakken, even iets uit de koelkast pakken: in en rond huis bewegen we regelmatig. Of u gaat op stap naar de markt, boodschappen doen of gewoon een wandeling maken. Gelukkig gaat dit meestal goed. Maar als er iets gebeurt – u struikelt bijvoorbeeld – dan is het belangrijk dat u er niet alleen voor staat. 

MIJNalarm is een klein, handig hulpmiddel waarmee u direct hulp inschakelt van in eerste instantie uw naasten, bekenden óf de wijkverpleegkundige, huisarts of ambulance, als dat nodig is. Hierin zijn er twee varianten. Met Persoonsalarm Thuis (binnenshuis en rondom uw woning) of Persoonsalarm Overal (binnen- maar ook buitenshuis, waar u ook bent) van MIJNSensire heeft u met één druk op de knop contact met de alarmcentrale. Zo kunt u met een veilig en vertrouwd gevoel gewoon uw dingen blijven doen.

Lees meer over MIJNalarm, welke variant bij u past, hoe het werkt en hoe u zich kunt aanmelden op deze webpagina

Een elektronisch pillendoosje: MIJNmedicatiehulp

Twijfelt u weleens of u uw medicijnen wel heeft ingenomen? Door middel van MIJNmedicatiehulp overkomt u dat niet meer. MIJNmedicatiehulp is een slim apparaat dat uw medicijngebruik voor u organiseert: een medicijndispenser. Deze medicijndispenser is een slim apparaat dat uw medicijngebruik voor u organiseert. Dat neemt u veel werk uit handen. Zeker als u verschillende medicijnen gebruikt, verspreid over de dag. De dispenser geeft een geluids- en lichtsignaal als het tijd is voor uw medicijnen. Met één druk op de knop ontvangt u de medicijnen die u op dat moment nodig heeft. Verder hoeft u nergens naar om te kijken. Hoort of ziet u het signaal niet, dan neemt een verpleegkundige direct contact met u op. 


Hoe werkt de medicijndispenser? 

Als het tijd is voor uw medicijnen, gaat de medicijndispenser piepen en knippert er een lichtje. U drukt dan op de knop en een zakje met uw medicijnen rolt uit de doos. Geopend en wel, u hoeft enkel nog uw medicijnen in te nemen. Een eenvoudige manier om ervoor te zorgen dat u op het juiste moment de juiste medicatie inneemt.

Begeleiding vanaf de start

De medewerkers van Sensire thuiszorg kunnen u adviseren of MIJNmedicatiehulp iets voor u kan zijn. Samen met u kijken zij wat de beste plek voor medicijndispenser in uw huis is en zij geven u meteen goede uitleg over de werking van medicijndispenser. Eén keer in de week worden uw medicijnen bijgevuld door de bezorger van de apotheek.
Na plaatsing van de medicijndispenser wordt u zeker twee weken door uw wijkteam begeleid bij het gebruik ervan, zodat u rustig kunt wennen aan deze nieuwe manier van medicijnen verstrekken.

Lijkt de MIJNmedicatiehulp iets voor u?

Ontvangt u thuiszorg van Sensire? Dan kunt u ook rechtstreeks contact opnemen over de mogelijkheden met uw wijkteam. Ook vindt u op deze webpagina meer informatie en kunt u zich hier aanmelden. 

Ronald (45): overbezorgde zoon

“Mijn moeder is 81 en woont nog lekker in haar eigen appartementje. Toch word ik steeds angstiger dat er een keer wat gebeurt. Ik moet er niet aan denken dat ze onderuit gaat in de badkamer en niemand haar hoort. Je hoort weleens van die verhalen… 
Voorheen belde ik haar een paar keer per dag, eigenlijk vooral om te controleren of het nog goed ging. Volgens mij werd ze knettergek van me, maar ik was weer gerustgesteld. Sinds kort maakt ze gebruik van personenalarmering. We hebben samen een lijstje gemaakt met mensen uit de buurt die gebeld kunnen worden, onder wie ik. Als de nood aan de man is, krijg ik vanzelf een telefoontje.
Mijn moeder is er blij mee, al moest ze wel even wennen. In het begin vergat ze de zender – ‘m’n ketting’, zoals ze zelf zegt – nogal eens. Maar inmiddels is die ketting onderdeel geworden van haar vaste ochtendroutine. Ze kan gewoon haar gang gaan en wordt niet meer om de haverklap gebeld door die overbezorgde zoon van haar!”

Praktische informatie

Heeft u belangstelling voor een vorm van zorg op afstand? Dan kan uw wijkverpleegkundige u verder helpen. U kunt ons 24 uur per dag, 7 dagen in de week, bereiken via ons algemene nummer: 0900 8856.

Bij elk van de bovengenoemde vormen van zorg op afstand kunt u lezen hoe u daarvoor in aanmerking zou kunnen komen.

De kosten van onze dienstverlening voor u, hangen samen met uw persoonlijke situatie. In sommige gevallen zijn er voor u geen kosten als u een indicatie heeft, soms wordt er van u een eigen bijdrage verwacht.

U kunt onze zorg ook altijd zelf inkopen, al dan niet met een persoonsgebonden budget. De verzekering dekt in bepaalde situaties (een deel van) de kosten.

Heeft u vragen? Of wilt u uw mening geven? U kunt hieronder openbaar reageren. Voor persoonlijke vragen kunt u een e-mail sturen aan info@sensire.nl.
Reacties:
  • Astrid Buil
    4 juli 2023 | 19:57
    Wat zijn de kosten voor persoonsalamering . Niet te vinden op de site Hoor graag van u
    • Team Communicatie
      5 juli 2023 | 09:12
      Dank voor uw reactie. Hiervoor kunt u het beste even contact opnemen via ons algemene nummer 0900-8856. Op basis van de situatie kunnen zij u informatie geven over de kosten of de wijkverpleegkundige vragen om een afspraak met u te maken.
  • M van Werven
    16 juli 2023 | 14:37
    Dag, Kunt u mij vertellen of het mogelijk is een extra alarmknop-armband bij een bestaande alarmaansluitng te bestellen? Ook hoor ik graag of er een alarmeringssysteem bestaat waarbij alarm kan worden geslagen door middel van je stem ipv door een druk op de knop.
    • Team Communicatie
      17 juli 2023 | 14:08
      Dank voor uw bericht. U kunt het beste even contact met ons opnemen via ons algemene nummer: 0900 8856. Een wijkverpleegkundige bij u in de buurt vertelt graag over de mogelijkheden.
  • johans kreek
    2 januari 2024 | 17:09
    goedendag mijn man is cva patient . na ons verblijf in een vakatiehuisje tussen Kerst en oud en nieuw heeft mijn man zijn alarmering laten liggen , Wij kunnen dit niet ophalen voor april. kunnen wij een (tijdelijk) apparaat huren voor n aantal maanden?
    • Team Communicatie
      3 januari 2024 | 13:12
      Bedankt voor uw reactie op onze website. Dat kan natuurlijk gebeuren en begrijpelijk dat u een tijdelijke oplossing zoekt. U kunt het beste even bellen naar het telefoonnummer: 0900 8856, onze collega's helpen u graag verder.
Inhoudsopgave Inhoudsopgave
Informatie op deze pagina

    Wellicht ook interessant voor u