Bij Sensire vinden wij het belangrijk dat onze klanten meedenken, meepraten en ervaringen delen over de dienst- en zorgverlening. Juist uw beleving kan een belangrijke bijdrage zijn aan het verbeteren van ons werk.
Bij Sensire staat een goede relatie tussen bewoners, klanten, hun familie en medewerkers centraal. We vinden het belangrijk om in dialoog te gaan over het dagelijks wonen en leven. Daarom hebben we op elke woonzorglocatie een locatieraad waar bewoners en naasten kunnen meepraten over de specifieke situatie op die locatie. Deze raad neemt besluiten over zaken die alleen van toepassing zijn op die specifieke locatie.
Voor beleidskwesties die betrekking hebben op wonen met zorg in zijn geheel, wordt dit besproken in de centrale cliëntenraad. Deze raad fungeert als gesprekspartner namens de klanten, bewoners en revalidanten voor de raad van bestuur van Sensire. Hier worden onderwerpen behandeld die relevant zijn voor meerdere locaties of voor Sensire als geheel, zoals het beleid voor wonen met zorg, de strategie van Sensire, algemeen klachtenbeleid, begroting en jaarrekening.
Om ervoor te zorgen dat alle belangrijke aspecten worden meegenomen, werkt de centrale cliëntenraad met commissies. Als er onderwerpen zijn die specifiek belangrijk zijn voor bepaalde groepen klanten, vraagt de centrale cliëntenraad advies aan de desbetreffende commissie. De centrale cliëntenraad bestaat uit een voorzitter, een financieel deskundige en vertegenwoordigers vanuit alle klantgroepen.
Deze raden hebben een aantal rechten. Deze zijn door de regering in een wet vastgelegd. De cliëntenraad is geïnteresseerd in uw ervaring en mening. Mede op basis daarvan kan de cliëntenraad gevraagd en ongevraagd advies geven over bijvoorbeeld:
De cliëntenraad heeft twee zorginhoudelijke aanspreekpunten: één voor wonen met zorg en één voor zorg thuis.
Het uitgangspunt is dat het gaat om algemene zaken en niet over een persoonlijke klacht of situatie. Hiervoor heeft Sensire een klachtenfunctionaris en een eigen klachtenprocedure.
De cliëntenraad van Sensire is te bereiken via telefoonnummer 0900 - 88 56 en via e-mail: cr@sensire.nl.
Lid worden van de cliëntenraad?
Regelmatig zijn er vacatures voor onze cliëntenraden. Heeft u belangstelling of wilt u meer informatie, neem dan contact op met de ambtelijk secretaris via cr@sensire.nl.
De Verpleegkundige Raad is binnen Sensire het medezeggenschapsorgaan dat de stem van zorgprofessionals vertegenwoordigt. De Verpleegkundige Raad adviseert en overlegt met de Raad van Bestuur om de ontwikkeling van zorgverleners, de profilering van de beroepsgroep en hun zeggenschap te versterken. Een belangrijke taak is het toetsen of het beleid en de doelen van Sensire aansluiten bij professionele standaarden, zoals het generieke kompas en verpleegkundig meesterschap.
Daarnaast zet de Verpleegkundige Raad zich in voor een werkomgeving waarin zorgprofessionals optimaal zorg kunnen bieden en zich verder kunnen ontwikkelen. Door regelmatig de wensen en behoeften van zorgverleners te inventariseren, stimuleert de raad hun betrokkenheid bij beleidsvorming en besluitvorming. Ook informeert de raad zorgprofessionals over haar werkzaamheden en behaalde resultaten.
Sensire ondersteunt de Verpleegkundige Raad actief door faciliteiten te bieden die nodig zijn voor haar taken. Dankzij deze samenwerking wordt de verbinding tussen beleid en de dagelijkse praktijk versterkt. De Verpleegkundige Raad draagt zo bij aan de kwaliteit en professionaliteit binnen Sensire.
Samenstelling
Na de fusie tussen Sensire en Sutfene in september 2020 heeft Sensire enkele maanden een TOR (Tijdelijke OR) gehad, bestaande uit alle leden van de toenmalige OR Sensire en OR Sutfene. In januari 2021 zijn verkiezingen gehouden en is een nieuwe OR gekozen. De OR heeft 15 leden en de verdeling is als volgt:
Focus op de nieuwe organisatie
De OR heeft zich in 2021 en 2022 vooral gebogen over diverse vraagstukken die te maken hadden met de fusie van de twee organisaties. Bij een dergelijke fusie komt veel kijken. Diverse processen en regelingen moeten worden geharmoniseerd. Er is tevens gewerkt aan een nieuw functiehuis voor de medewerkers bij Wonen met Zorg en Behandeling & Revalidatie. Ook is veel aandacht geweest voor cultuurverschillen tussen beide organisaties. Hoe breng je deze samen? Waar liggen de overeenkomsten? En op welke manier kunnen we het beste van beide organisaties behouden? Hier is binnen de organisatie én OR door heel veel mensen hard aan gewerkt. De belangrijkste zaken zijn inmiddels geharmoniseerd en afgerond.
Uitdagingen voor de toekomst
De OR heeft maandelijks overleg met de raad van bestuur. Tijdens dit overleg worden regelmatig de uitdagingen in de zorg besproken. Sensire is een vooruitstrevende organisatie die klaar wil zijn voor dat hetgeen de toekomst ons brengt. Hierin wil de organisatie geen afwachtende houding aannemen, maar denkt na over en werkt aan verschillende (digitale) innovaties om de zorg (bij Sensire en daarbuiten) toekomstbestendig te maken. Het is mooi te zien dat een diversiteit aan (zorg)medewerkers binnen Sensire betrokken wordt bij deze ontwikkelingen. Deze kunnen ook niet zonder hen worden vormgegeven.
Een belangrijke taak van de OR is om deze ontwikkelingen op de voet te volgen. Bij advies- of instemming trajecten checkt / borgt de OR dat voldoende medewerkers zijn betrokken (op wie het te nemen besluit van toepassing is en/of die de effecten ervan zullen ervaren) en er daardoor draagvlak is voor een besluit dat Sensire wil nemen. Dit is een werkwijze die de OR bij Sensire al enkele jaren hanteert en goed bevalt. Medezeggenschap is van iedereen, niet alleen een taak van de OR.
Als grootste zorgorganisatie in de Achterhoek en de Liemers biedt Sensire dag en nacht verzorging, verpleging en gespecialiseerde zorg, bij u thuis of in een van onze woonzorgcentra.
Als grootste zorgorganisatie in de Achterhoek en de Liemers staat Sensire dag en nacht voor u klaar.
Sensire is een maatschappelijke organisatie. Vanzelfsprekend nemen we ook onze maatschappelijk verantwoordelijkheid als het gaat om duurzaamheid.
Dat is de belofte die Sensire doet aan haar klanten en bewoners.
Open en transparant, dat is wat ons kenmerkt. In ons nieuwsoverzicht leest u alles over actuele onderwerpen en thema's.
De zorg die u via Sensire ontvangt wordt op verschillende manieren bekostigd. Soms heeft dat voor u gevolgen, soms ook niet.
Sensire is door de Belastingdienst aangemerkt als een Algemeen Nut Beogende Instelling.