‘Het contactmoment met Sensire is een lichtpuntje voor mij’
‘Het contactmoment met Sensire is een lichtpuntje voor mij’

‘Het contactmoment met Sensire is een lichtpuntje voor mij’

*Op de foto staat niet mevrouw Siepman maar een andere klant van Sensire.

Al veertien jaar woont ze in het appartementencomplex, op zichzelf. Ze heeft het er goed en er wordt naar elkaar omgekeken. Mevrouw Siepman (88) kent de gebreken van het ouder worden maar al te goed, toch is ze een tevreden mens – zolang ze maar onder de mensen is. “Ik zie er altijd naar uit dat Sensire komt, dan kom ik er nog eens uit.”

“Ik zie slecht, ben doof en vergeet weleens wat. Dat vind ik echt vervelend”, begint mevrouw Siepman te vertellen. Dit maakt het voor haar lastig om contact te leggen met anderen. Terwijl ze het liefst iedere dag een wandeling en een praatje maakt. “Naar buiten gaan lukt me zelf niet meer. Thuis doe ik bijna alles zelf nog, maar ook dat wordt lastiger.”

Rugzakje

Met haar 88 jaar maakte ze al veel mee in haar leven. “Bijna alle mensen van mijn leeftijd hebben een rugzakje, ik ook. Mijn man en ik kregen vier kinderen, waarvan er nog maar een leeft. Je kinderen verliezen is een van de grootste dingen die je kan overkomen. En mijn man overleed op zijn 63e. Ik ben al lang alleen.”

Trots

Toch zit mevrouw niet bij de pakken neer, zo is ze nou eenmaal niet. “Ik ben een positief mens, altijd al geweest – dat houdt me op de been. Nee, ik mag niet mopperen. Er zijn ook nog echt dingen om van te genieten. Gisteren kreeg ik een leuk berichtje van mijn kleindochter, ze verwacht haar eerste kindje: een meisje. Daar leef ik naartoe, dat vind ik zó fijn voor hun. Ik ben heel erg trots op al mijn kleinkinderen. Gelukkig komen ze ook geregeld bij me langs.”

Lichtpuntjes

Ook zorgprofessionals van Sensire komen regelmatig bij haar over de vloer - Naomi van Duinen is er een van. “Mevrouw Siepman is het liefst buiten en houdt van gezelligheid. Door haar slechte zicht en gehoor, komt ze er niet meer echt uit. Terwijl dat haar juist energie geeft en ze dan nog in beweging is.” “Tja, thuis zit ik ook maar wat te koekeloeren”, vult mevrouw Siepman aan, “mijn wereldje is klein geworden. Vroeger handwerkte ik en werkte ik in een modezaak. Als je oud wordt, valt er veel weg. Het contactmoment met Sensire is een lichtpuntje voor mij, jullie willen me altijd helpen. Ik voel me door jullie gesteund en kan altijd terugvallen op Sensire.”

Ik kan altijd terugvallen op Sensire" ~ Mevrouw Siepman, klant Sensire

Aandacht

Iedere avond komt Sensire langs voor medicijnen en drie keer per week komt het zorgondersteuningsteam. “Dat zijn mijn collega’s helpenden”, zegt Naomi – die zelf verzorgende IG is. Bij Sensire ligt de focus niet alleen op het verlenen van zorg, zo richt het zorgondersteuningsteam zich op het welzijn, sociaal welbevinden en de zelfredzaamheid van de klant. “Veel ouderen voelen zich eenzaam, nu is er tijd om een spelletje te doen, praatje te maken of samen een boodschapje te halen – maar net waar de klant behoefte aan heeft.” Wel altijd met als doel dat de klant zo lang mogelijk op een prettige manier thuis kan wonen. De activiteiten dragen hieraan bij. “Onze klanten zijn erg blij met het zorgondersteuningsteam; ze krijgen de aandacht die ze nodig hebben.”

Leuke mensen

Inmiddels zijn helpenden in de zorg onmisbaar; voor de zorgvrager én de zorgprofessional. Naomi: “Door de inzet van het zorgondersteuningsteam wordt de zelfredzaamheid van de klant gestimuleerd. Er wordt richting en ondersteuning gegeven om zo actief mogelijk te blijven en interesses te blijven volgen. Zodat iemand iets zo lang mogelijk zelf kan blijven doen, zijn eigen leven kan blijven leiden en minder afhankelijk hoeft te zijn. Dit heeft een positieve invloed op de gezondheid van mensen. Het zorgondersteuningsteam kan niet ontbreken in de zorg - ik zie het echt als een aanwinst. ” Mevrouw Siepman is het hiermee eens. “En dan zijn het stuk voor stuk ook nog eens leuke mensen.”

Onderbreking

De ene keer drinken ze een kopje koffie met haar, de andere keer bezoeken ze samen een tuincentrum of gaan ze met haar naar de winkel. Het zijn activiteiten die een zo actief mogelijk leven en eigen regie ondersteunen. Dat is per klant verschillend. “Dankzij deze ondersteuning kom ik er nog eens uit”, zegt mevrouw Siepman. “Het is de enige keer dat ik buiten kom - en dat heb ik zó nodig. Nu kom ik nog eens wat mensen tegen, dat doet me goed. Het is een fijne onderbreking van de dag.”

Helpenden zijn niet meer weg te denken in de zorgketen rondom de klant – net als andere disciplines. “We hebben verzorgenden IG nodig, verpleegkundigen, artsen, assistenten, specialisten, casemanagers, familie, buren, vrijwilligers en zeker ook helpenden”, aldus Naomi. “Als er een schakel wegvalt, kan niet de juiste zorg worden verleend. Goede samenwerking is dus heel belangrijk.”

Meer helpenden in de zorg

Als het aan Sensire ligt, worden er veel meer helpenden ingezet in de zorg. Hier worden veel mooie resultaten mee geboekt. Tegelijkertijd kunnen er nog heel veel meer helpenden worden ingezet. Naomi: “Er zijn nog te weinig helpenden binnen Sensire. Jammer, omdat we merken dat ook zorgvragers er enthousiast over zijn.” Ze hoopt dat het Sensire lukt om nieuwe collega’s aan te trekken. Volgens haar is Sensire een prettige werkgever om voor te werken. “Er wordt met het met je meegedacht en rekening gehouden met je dromen en toekomstverwachtingen.” Daarnaast vindt ze het werken in de zorg dankbaar. “Ik zou nooit een andere baan willen hebben. Het werken met mensen geeft me voldoening. Als je een glimlach ziet van de zorgvrager, dan doet dat me goed.”

Nuchter

Mevrouw Siepman is nuchter en begripvol als het gaat om tekorten in de zorg. “Mensen mopperen er weleens over, maar ik niet hoor. Ik weet hoe druk ze het hebben. En ja; de ene keer zijn ze wat later dan de andere keer. Hier heb ik alle begrip voor en ik ben tóch thuis… Ze doen fantastisch werk.”

Heeft u vragen? Of wilt u uw mening geven? U kunt hieronder openbaar reageren. Voor persoonlijke vragen kunt u een e-mail sturen aan info@sensire.nl.