‘De app geeft me echt een veilig gevoel’
‘De app geeft me echt een veilig gevoel’

‘De app geeft me echt een veilig gevoel’

‘Je bent zó verschrikkelijk benauwd, je denkt echt dat je dood gaat.’ Zo beschrijft COPD-patiënt Ingrid Kaal (57) een longaanval. Dat wil ze nooit meer meemaken. Om zichzelf in de gaten te houden gebruikt ze een app en vult eens per week in hoe ze zich voelt. Die metingen gaan naar de verpleegkundigen op afstand en zo nodig door naar een longverpleegkundige van Sensire. ‘Het is fijn dat je in de gaten wordt gehouden, die thuismetingen zijn heel geruststellend,’ vindt ze.

Twee jaar geleden maakte Ingrid een longaanval door. Ze kon niet in slaap komen en kreeg opeens helemaal geen lucht meer. In paniek rende ze naar buiten, haar partner belde 112. Ze bracht een week in het ziekenhuis door, waar met een maskertje het zuurstofgehalte in haar bloed weer op peil werd gebracht. Met andere pufjes dan voorheen ging ze naar huis. Maar voordat ze met ontslag ging, kwam de longverpleegkundige van Sensire al langs voor een gesprek. ‘Daar hebben we al besproken dat ik mee zou doen aan de thuismetingen van MIJNzorggids.’

Rekening houden

Ingrid moet in haar dagelijks leven goed rekening houden met haar aandoening. ’s Morgens rustig op gang komen, na het stofzuigen even gaan zitten, letten op het vochtgehalte in haar woning… Werken lukt niet meer, vooral het vroege opstaan vroeg te veel. Met roken is ze gestopt. Ook stress probeert ze te beperken omdat het een factor is die invloed heeft op haar gezondheid.

Momenteel gaat het goed met haar, haar specialist was tevreden bij de jaarlijkse controle. ‘Mijn blaastest was zelfs wat beter dan de vorige keer. Ik zat gewoon te juichen in de auto op weg naar huis!’

Thuis meten

Met de thuismeet-app heeft ze een instrument in handen waarmee ze zelf in de gaten houdt hoe het precies gaat. Zonder steeds voor controles naar het ziekenhuis te hoeven, kan ze zo een mogelijke verslechtering vroegtijdig signaleren. ‘Naar het ziekenhuis kost best veel moeite. Nu vul ik eens per week een vragenlijstje in en dat gaat dan automatisch naar een verpleegkundige op afstand. Eerst was dat twee maal per week. Wijken mijn antwoorden te veel af van de waarden die we in het begin hebben gemeten, dan word ik gebeld. Ook bevat de app informatie over COPD en over mijn eigen ziektegeschiedenis.’

Voorbeelden van vragen die Ingrid beantwoordt: Hoe vaak voelde u zich deze week kortademig in rust? Hoe vaak heeft u deze week slijm opgehoest? In welke mate voelde u zich door uw ademhalingsproblemen beperkt bij het uitvoeren van dagelijkse activiteiten als wassen en aankleden?

Mag altijd bellen

Ingrid vindt het prettig dat ze naast het online contact met een verpleegkundige ook altijd mag bellen met Claudia Diepenbroek, de longverpleegkundige. ‘En ze komt wel eens op huisbezoek. Dat zijn prettige gesprekken, ik kan altijd op haar terugvallen.’ Ondanks het veilige gevoel dat ze nu heeft door de combinatie van digitale en fysieke zorg, houdt ze toch een bepaalde angst dat de longaanval van destijds zich zal herhalen. ‘Dat gaat niet helemaal meer weg’, denkt ze.

Of de app iets is voor iedereen? ‘Ik zou het een ander zeker aanraden. Althans: wie kan omgaan met een smartphone of laptop. Maar mij bevalt het goed. Je bent zelfstandiger, minder afhankelijk op deze manier.’

Op de foto: Mevrouw Lowenthal samen met longverpleegkundige Ingrid Zweers