Zorg op afstand

Onze mensen komen bij u thuis, steeds als dat nodig is. Maar de verpleegkundigen NAAST, een onderdeel van Sensire, kunnen, als u dat wilt, ook op afstand zien hoe het met u gaat en uw ondersteunen. Dat scheelt bezoeken bij u thuis of aan het ziekenhuis, zodat de zorg u minder belast.

Beeldzorg

Een gesprek via de iPad

Met de beeldbel-app heeft u met één druk op de knop via de iPad een beeldverbinding met uw (wijk)verpleegkundige of het medisch service center. U kunt bijvoorbeeld beeldbellen als u zich zorgen maakt, advies wilt over een wond of graag iemand laat meekijken als u uw medicijnen inneemt.

Heeft u een aandoening als hartfalen of astma/COPD, dan kunt u d iPad ook gebruiken om bijvoorbeeld geregeld uw hartslag, bloeddruk en gewicht door te geven. Die informatie wordt dan direct geanalyseerd, en zo nodig wordt er actie ondernomen. Bij afwijkende waarden wordt u gebeld, wordt er een controle in het ziekenhuis gepland of komt er iemand bij u langs.

U heeft de regie

U bepaalt zelf wanneer u ondersteuning wilt. Bepaalde handelingen waarvoor u  moet wachten tot dat er iemand bij u langs komt, kunt u nu direct via de iPad regelen. Bijvoorbeeld als u uw medicatie moet innemen terwijl er een verpleegkundige meekijkt. Om uw stoma te laten controleren. Of als u regelmatig insuline moet spuiten maar het zelf niet meer zo goed kan zien. Via de iPad kijken wij dan met u mee. Een klant die al beeldzorg ontvangt en vier keer per dag zelf spuit, vertelde dat hij ‘zijn dag weer terug heeft’. Hij bepaalt nu immers zelf wanneer hij spuit én dus eet.

Ook voor de mensen om u heen

Mantelzorgers kunnen soms best wat assistentie of advies gebruiken. Een verpleegkundige kijkt dan gewoon even mee. Soms zetten we de iPad in om samen met u de dag op te starten en weer af te sluiten.

U kunt de iPad ook gebruiken om te beeldbellen. Stel, dat u naar een spannend gesprek met uw arts gaat, en u wilt daar uw zoon of dochter graag bij hebben, dan is dat vaak een heek geregel. Dankzij beeldbellen via de iPad kunnen zij er op afstand toch bij zijn.

Op uw iPad staan ook andere toepassingen, zoals ‘Achterhoek Connect’. Voor leuke informatie uit uw buurt,  om gemaksdiensten te bestellen of spelletjes te spelen. Klik voor meer informatie op Achterhoek Connect.

Tenslotte kunt u de iPad natuurlijk ook gebruiken voor alle andere dingen die het leven leuk maken. Onze klanten lezen er de krant op, gebruiken het voor Facebook of bekijken er de foto’s van hun kleinkinderen op. Dat vinden wij alleen maar leuk. De iPad is er om u het leven gemakkelijker te maken.

Beeldzorg ontvangen

De wijkverpleegkundige leert u om te gaan met de iPad en blijft natuurlijk gewoon de vertrouwde ondersteuning bieden. De wijkverpleegkundige kan u ook informeren hoe u over beeldzorg kunt beschikken. In veel gevallen is er een indicatie voor nodig in het kader van de Wet langdurige zorg.

Personenalarmering

Altijd iemand kunnen bereiken

Een groot deel van de dag brengt u door in en rond uw eigen huis. Wat rommelen op het balkon, een cake bakken voor de verjaardag van uw kleinzoon… Soms gaat daarbij iets mis. U struikelt bijvoorbeeld of glijdt uit.

Dan is het prettig om snel iemand te kunnen bereiken, ook als uw telefoon niet onder handbereik is. Met personenalarmering schakelt u via een zender om uw nek direct hulp in. Een veilig idee, voor uzelf en voor uw omgeving.

Hoe werkt personenalarmering?

Personenalarmering is een betrouwbare manier om te zorgen dat u in geval van nood altijd iemand kunt bereiken. U krijgt hiervoor een klein alarmeringstoestel in huis. Daar hoort een draadloos zendertje met alarmknop bij, dat u altijd om uw hals of pols draagt.

Heeft u direct hulp nodig? Met één druk op de knop krijgt u contact met een medewerker van de alarmcentrale van Sensire. Deze medewerker is goed verstaanbaar, waar u zich ook in huis bevindt. Er wordt onmiddellijk hulp ingeschakeld. De alarmcentrale is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. Uw oproep wordt dus altijd beantwoord.

Wie komt langs voor hulp?

Na uw oproep belt de alarmcentrale direct iemand uit uw omgeving, zoals uw kind, buurvrouw of vriend. Is niemand van uw contactpersonen beschikbaar? Dan komt meteen een zorgprofessional van Sensire langs. Het is ook mogelijk dat er in geval van alarm altijd een professional komt. U kunt daar zelf voor kiezen. Hier zijn wel kosten aan verbonden. Bij acute nood waarschuwt de alarmcentrale meteen de huisarts of een ambulance.

Betrouwbaar alarmeringstoestel

Het alarmeringstoestel is beveiligd tegen stroomuitval en storingen. Het is wel heel belangrijk dat uw telefoonverbinding goed werkt. Het toestel voert regelmatig zelf controles uit en geeft een signaal als er iets niet klopt. Het draadloze zendertje is licht en waterdicht. De zender heeft een bereik van 25 meter.

Het alarmsignaal gaat door muren en deuren heen, dus u kunt zelfs vanuit uw tuin of vanaf het balkon alarm slaan. Na installatie is het systeem gelijk klaar voor gebruik. U krijgt een duidelijke instructie met proefalarm, zodat u precies weet hoe alles in z’n werk gaat.

Vaste telefoonlijn of mobiel

Voor personenalarmering kunt u eenvoudig gebruikmaken van uw vaste telefoonaansluiting. Heeft u geen vaste telefoonlijn? Er is ook een mobiel alarmtoestel beschikbaar met simkaart. Gebruik van een mobiel alarmtoestel is wel wat duurder dan personenalarmering via de vaste telefoonaansluiting.

Belangstelling voor personenalarmering?

U kunt personenalarmering aanvragen via het algemene telefoonnummer van Sensire: 0900 8856 of via de website.

U betaalt eenmalig aansluitkosten en maandelijks vaste abonnementskosten. Bij gebruik van een mobiel alarmtoestel zijn de kosten anders. De opvolging van een alarmering door een medewerker, valt in de meeste gevallen onder een indicatie voor wijkverpleging (zorgverzekeringswet) of de Wet langdurige zorg.

In sommige gevallen worden voor de opvolging extra kosten in rekening gebracht. Een wijkverpleegkundige komt graag bij u langs om gericht op uw situatie informatie te geven over eventuele exacte kosten.

Medido

Een elektronisch pillendoosje

Twijfelt u weleens of u uw medicijnen wel heeft ingenomen? Met de Medido overkomt dat u niet meer. De Medido is een elektronische medicijnendoos die een signaal geeft als u uw medicijnen moet nemen en u vervolgens de juiste medicijnen aanreikt. Hoort of ziet u het signaal niet, dan neemt een verpleegkundige direct contact met u op.

Hoe werkt de Medido?

Als het tijd is voor uw medicijnen, gaat de Medido piepen en knippert er een lichtje. U drukt dan op de knop en een zakje met uw medicijnen rolt uit de doos. Geopend en wel, u hoeft enkel nog uw medicijnen in te nemen. Een eenvoudige manier om ervoor te zorgen dat u op het juiste moment de juiste medicatie inneemt.

Hebt u het signaal niet gehoord of gezien? Dan nemen de mensen van het medisch service center van Sensire contact met u op. En mocht er iets aan de hand zijn, dan komt iemand van Sensire thuiszorg langs om u te helpen.

De Medido wordt door Sensire geleverd in samenwerking met uw apotheek. Zij zorgen ervoor dat de Medido bij u thuis komt te staan, geven u uitleg, leveren de medicijnen en doen ze voor u in de Medido. Zo wordt alles voor u geregeld.

Begeleiding vanaf de start

De medewerkers van Sensire thuiszorg kunnen u adviseren of de Medido iets voor u kan zijn. Samen met u kijken zij wat de beste plek voor de Medido in uw huis is en zij geven u meteen goede uitleg over de werking van de Medido.

Eén keer in de week worden uw medicijnen bijgevuld door de bezorger van de apotheek.

Na plaatsing van de Medido wordt u zeker twee weken door uw wijkteam begeleid bij het gebruik ervan, zodat u rustig kunt wennen aan deze nieuwe manier van medicijnen verstrekken.

Lijkt de Medido iets voor u?

Voor meer informatie over de Medido neemt u contact op met Sensire. Ontvangt u thuiszorg van Sensire? Dan kunt u ook rechtstreeks contact opnemen met uw wijkteam.

U kunt zich aanmelden voor de Medido door samen met een medewerker van het wijkteam van Sensire het aanmeldformulier in te vullen. Het wijkteam regelt de aanmelding dan verder voor u. U kunt ons 24 uur per dag, 7 dagen in de week bellen via 0900 8856 voor informatie en advies of het maken van een afspraak.

Videomonitoring

Lekker slapen

Bent u bang om ‘s nachts uit bed te vallen? Met videomonitoring kan een verpleegkundige op afstand een oogje in het zeil houden. Via een camera (in uw slaapkamer) kijkt hij of zij of alles goed met u gaat. Uw nachtrust wordt niet verstoord en ook uw mantelzorger kan met een gerust hart gaan slapen.

Natuurlijk maken we met u goede afspraken over uw privacy en kan er altijd iemand komen als dat nodig is.

Zo werkt videomonitoring

U kunt zelf contact maken met één druk op de knop. De verpleegkundige verschijnt dan onmiddelijk op uw televisiescherm. Ze ziet uw gegevens op het scherm en kan met een camera op uw televisie de hele kamer overzien. Mocht het nodig zijn dat er iemand bij u langskomt, dan schakelt de verpleegkundige die persoon in. Dit kan een huisarts of hulpverlener zijn, maar ook een familielid van u.

Als de televisie uit staat of als deze het niet doet, kunt u toch een verbinding met de service centrale maken. U ziet de verpleegkundige dan niet op het beeldscherm, maar er is wel een spreek-luister verbinding. En de verpleegkundige kan u wél zien.

Belangstelling voor videomonitoring?

Wij verzorgen voor u de aansluiting. Voor het plaatsen van de apparatuur en de verbinding komt een monteur bij u thuis.

De kosten van onze dienstverlening voor u, hangen samen met uw persoonlijke situatie. In sommige gevallen zijn er voor u geen kosten als u een indicatie heeft, soms wordt er van u een eigen bijdrage verwacht.

U kunt onze zorg ook altijd zelf inkopen, al dan niet met een persoonsgebonden budget. De verzekering dekt in bepaalde situaties (een deel van) de kosten.

De wijkverpleegkundige van het wijkteam bij u in de buurt kan voor u uitzoeken wat in uw persoonlijke situatie uw kosten zijn voor onze dienstverlening. Ook kan zij samen met u een indicatie aanvragen.

Ronald (45)
Overbezorgde zoon

“Mijn moeder is 81 en woont nog lekker in haar eigen appartementje. Toch word ik steeds angstiger dat er een keer wat gebeurt. Ik moet er niet aan denken dat ze onderuit gaat in de badkamer en niemand haar hoort. Je hoort weleens van die verhalen…

Voorheen belde ik haar een paar keer per dag, eigenlijk vooral om te controleren of het nog goed ging. Volgens mij werd ze knettergek van me, maar ik was weer gerustgesteld. Sinds kort maakt ze gebruik van personenalarmering. We hebben samen een lijstje gemaakt met mensen uit de buurt die gebeld kunnen worden, onder wie ik. Als de nood aan de man is, krijg ik vanzelf een telefoontje.

Mijn moeder is er blij mee, al moest ze wel even wennen. In het begin vergat ze de zender – ‘m’n ketting’, zoals ze zelf zegt – nogal eens. Maar inmiddels is die ketting onderdeel geworden van haar vaste ochtendroutine. Ze kan gewoon haar gang gaan en wordt niet meer om de haverklap gebeld door die overbezorgde zoon van haar!”

Aanvullende documenten

Icoon zorgzoeker

Zorgzoeker

Wonen bij Sensire

Sensire bij u thuis

Werken bij Sensire