Meer weten over onderwerpen uit dit artikel
Koningin Maxima bezoekt Sensire en NAAST

Koningin Maxima bezoekt Sensire en NAAST

100 %
Vindt dit artikel nuttig

Klanten en medewerkers van Sensire en NAAST werden vanmorgen verrast met een bezoek van Koningin Maxima. Zij bezocht de organisatie om kennis te maken met Zorg op afstand, een unieke samenwerking van digitale zorg in de Achterhoek.

“Dankzij de iPad heb ik mijn vrijheid terug!” Dat onverwachte verhaal vertelde de 72-jarige mevrouw Mijnten-Schoolderman aan Koningin Maxima tijdens een informeel werkbezoek aan zorgorganisaties Sensire en NAAST. Sensire levert via digitale zorgorganisatie NAAST zorg op afstand aan klanten met bijvoorbeeld longziekte COPD of hartfalen. “Eerst moest ik niets van de iPad hebben, maar dat veranderde al snel”, zegt ze. “Ik kan nu weer zelf bepalen hoe mijn leven eruitziet.” Dankzij zorg op afstand kunnen klanten zelf bepalen wanneer ze contact hebben met zorgmedewerkers. Klanten beschikken over een iPad met speciale software van Luscii, een startup die slimme software voor zorg op afstand ontwikkelt. Via beeldbellen leggen ze contact met verpleegkundigen en andere specialisten die op afstand zorg verlenen. “Weet je wat het mooie is? De mensen van NAAST kennen mij en mijn situatie. Ik hoef dus mijn verhaal niet steeds opnieuw te vertellen.”

“Het bezoek van Koningin Maxima laat zien dat er echt iets bijzonders gebeurt met de zorg in de Achterhoek”, stelt bestuurder Maarten van Rixtel van Sensire. Op meer plaatsen in Nederland worden digitale middelen en technieken ingezet in de zorg. “Wat onze inzet bijzonder maakt is de omvang en het feit dat we als verschillende organisaties samen optrekken”, zegt Van Rixtel. In de zorg op afstand wordt intensief samengewerkt met het regionale Slingeland Ziekenhuis en met zorgverzekeraar Menzis.

Sensire pioniert als sinds 2009 met digitale zorg en trekt sinds 2014 intensief op met Luscii, dat zich specialiseert in zorginnovatie. “Mensen een iPad geven is niet zo moeilijk”, zegt Daan Dohmen van Luscii. “Waar het om gaat is om de techniek zo te bouwen en in te zetten dat klanten er regie door terugkrijgen.”

Het Slingeland Ziekenhuis ziet digitale zorg op afstand als een belangrijk middel om dichter bij de patiënt te komen. “Als ziekenhuis ben je eigenlijk altijd te laat”, zegt Erwin Bomers, directeur zorgbeleid van Santiz ziekenhuizen. “Met zorg op afstand kom je heel dichtbij je patiënten: in hun eigen thuisomgeving. Daardoor krijg je een beter beeld van de situatie, en stellen onze mensen ook andere vragen.”

Voor Menzis is de samenwerking met zorgorganisaties als Sensire en het Slingeland Ziekenhuis een bijzondere stap. Olivier van Noort, senior zorginkoper bij Menzis:

“Het uitzonderlijke is dat we hier echt samen in zijn gestapt: we delen de risico’s en de voordelen.” Want digitale zorg op afstand geeft klanten niet alleen meer regie, maar is ook een belangrijk middel om zorg in de toekomst mogelijk te blijven maken.

 

Foto SENSIRE/Wiebke Wilting

Vond u dit artikel nuttig?
100 %
Wilt u dit artikel delen?
Heeft u vragen? Of wilt u uw mening geven? U kunt hieronder reageren.

123
+1

Icoon zorgzoeker

Zorgzoeker

Wonen bij Sensire

Sensire bij u thuis

Werken bij Sensire